1 dag in Bovec, Slovenië

Mijn vriend en ik maakten een road-trip door een deel van Europa. We hebben super veel gezien in korte tijd en ik kan niet wachten om alles op mijn blog te zetten! De eerste stop van onze Europa-roadtrip was in Bovec. Ik kreeg dit plaatsje als tip van een vriendin omdat zij ook in Slovenië aan het rondreizen was. Bovec is een heel klein dorpje in de vallei bij het Triglav Nationaal Park. We kwamen s’ avonds laat aan in Bovec toen het al donker was. Toen we wakker werden zagen we alles voor het eerst, ook de Soca rivier. Het was echt zo helder als we op Google hadden gezien. Het leek net of er een filter over zat. In het dorpje zelf is niet zoveel te doen, er zitten een paar supermarkten en wat terrasjes. Maar in de natuur er omheen is genoeg te doen! We hadden helaas maar 1 dag omdat het de dag erna zou gaan regenen. Maar toch hebben we veel gedaan.

Virje waterval

We gingen eerst naar de Virje waterval in Pluzna. Zo’n 10 minuten rijden van Bovec.  Vanaf de parkeerplaats daar is het nog 5 minuten lopen van de berg af. Het was er wel mooi maar ook erg druk met toeristen. We hebben daarna nog iets verder gewandeld en kwamen bij een basin met water. Verderop was een bos op een berg maar we besloten weer terug te gaan naar de auto en richting Soca te rijden.

Soca rivier

De Soca rivier loopt door het Nationale Park heen en is adembenemend. Ergens tussen Soca en Bovec hebben we de auto geparkeerd en zijn we over een bruggetje de rivier over gegaan. Vanaf daar konden we over een smal bospaadje langs de rivier lopen. Op een gegeven moment vonden we een super mooi plekje aan de rivier waar niemand anders was. We hebben daar een kleedje neergelegd om te gaan zitten. Het water was zo ongelooflijk mooi, zo helder en turquoise heb ik het nog nooit gezien. We waren een stukje van het pad af en er was verder helemaal niemand dus we hadden de plek helemaal voor onszelf. We konden onze zwemkleren zelfs uittrekken. Het was heel warm buiten, zo’n 29 graden, maar het water was ijskoud. Als ik er met m’n voeten in ging voelde het alsof ik ze in ijswater hield en als ik eruit stapte deed het nog steeds pijn van de kou. Ik heb me alleen nat gemaakt met het water, maar Toby is er wel helemaal in geweest. Echt een ijsbad met water dat rechtstreeks uit de bergen komt.

Lepena

Daarna reden we naar Lepena want dat hadden we op de kaart gezien. Een plek aan de rivier met rotsen waar iedereen af sprong. Ik ben er niet gesprongen maar mijn vriend wel 3 keer. Het water was weer niet normaal helder, maar ook nog ijskoud. Sommige mensen hadden een wetsuit aan. Als je bij Lepena nog 20 minuten verder rijdt dan kom je bij de weg naar Krn Lake (Krnsko jezero). Dit is het hoogste meer van Triglav Nationaal Park. We dachten dat we er wel met de auto heen konden rijden, maar er was een hiking trail. De trail duurde 2,5 uur naar het meer en weer 2,5 uur terug naar de parkeerplaats. Dit hadden we niet verwacht en het was inmiddels al 17.00 uur dus dat ging niet meer lukken. We hebben even een Sloveens biertje gedronken en besloten terug te rijden.

Šunikov vodni gaj-waterval

Onderweg kwamen we een trail tegen die naar een waterval ging dus die hebben we even meegepakt. Het was weer een prachtig uitzicht. Een waterval op een berg in het bos. Helaas werd het al een beetje donker en moesten we terug naar de auto. Het was hier minder toeristisch, we kwamen weinig mensen tegen alleen een paar Slovenen. Sloveneense mensen zijn heel aardig en zeggen altijd vriendelijk gedag. Toen we op de terugweg het bordje van de waterval lazen bleek dat het water helend was voor mensen met fysieke en emotionele problemen.

Processed with VSCO with a5 preset

Het was inmiddels een uur of 19.00 en we waren erg moe. We wilden graag nog langer in Bovec blijven maar er kwam onweer aan. Dan is het niet echt relax om in de bergen te wandelen. Als ik langer was gebleven dan zou ik zeker het hiking pad naar Krn Lake bewandelen en nog wat langer genieten van de Soca river en alle outdoor-sporten die je in de buurt kan beoefenen. Al met al is Bovec een echte aanrader, vooral als je een buitenmens bent en graag de natuur in gaat.

Ben jij wel eens in Slovenië geweest?

Laura Saija

Hi, I'm Laura from Amsterdam. I currently live in Australia with my boyfriend for at least a year. Read all about my travels on glampacker.nl! x Laura