Istanbul

11 hamdi restaurant istanbul

Istanbul staat al heel lang op mijn lijstje van steden die ik graag wil bezoeken en nu ben ik er eindelijk geweest! Ik vond Istanbul echt een super mooie stad. We waren met een groep van vijf vrienden die ik van mijn studie ken. Vorig jaar gingen we met z’n allen naar Berlijn en dit jaar werd het Istanbul. We gingen gelijk de eerste dag naar de Blauwe Moskee, dit vond ik erg leuk want ik was nog nooit in een moskee geweest. We verbleven in Sultanahmet vlakbij de Blauwe Moskee en elke nacht werden we wakker van het geluid als het tijd was om te bidden. Ik vond het ook leuk om een boottocht te maken naar de Prinseneilanden en om te winkelen op de vele markten en in kleine winkeltjes.

Shoppen
De grootste winkelstraat in Istanbul is Istiklal Cadessi, de straat loopt door de wijk Taksim en komt uit op het Taksimplein. In deze bijna anderhalve kilometer lange straat vind je alle grote bekende winkels en nog honderden andere winkels. Verder zijn we nog gaan winkelen in de Grand Bazaar, dit is een eeuwenoude overdekte markt met honderden kraampjes, hier vind je vooral souvenirs, tapijten en nepkleding. Het is ook leuk om een kijkje te nemen in de Spice Bazaar. Dit is ook een overdekte markt maar dan met allemaal soorten kruiden en verschillende smaken thee.

Eten
We hebben veel döner kebab gegeten in Istanbul, op een gegeven moment waren we het wel een beetje zat. Het viel ons op dat ze er geen knoflooksaus overheen gooien zoals in Nederland. We hebben de eerste dag bij Hamdi Restaurant gegeten in Eminönü. Het was een heel leuk en betaalbaar restaurant, we zaten op de bovenste verdieping en daar heb je een heel mooi uitzicht over de rivier! Er zijn ook super veel winkeltjes waar ze baklava verkopen, dat heb ik bijna niet gegeten want ik vind het iets te zoet.

Transport
Er zijn verschillende manieren om je te vervoeren in Istanbul, maar het openbaar vervoer was niet optimaal. Er gaat maar één normale tram door Istanbul, die namen we vaak van Sultanahmet richting Beyoglu. Een ritje kostte drie lira. Er is ook nog een ouderwetse kleine tram die midden door de grote winkelstraat Istiklal Cadessi gaat. Je kunt je ook per veerboot vervoeren naar bijvoorbeeld het Aziatische deel, daar betaal je ook drie lira voor. We hebben ook een paar haltes in een bus gezeten in het Aziatische deel. Verder rijden er veel gele taxi’s door Istanbul, die brengen je voor een redelijke prijs overal naartoe. Wij waren met z’n vijven en soms mochten we met z’n vieren achterin, daar waren ze niet heel streng in. Iets dat we hier niet hebben is de dolmus, dit is een klein busje die een vaste route rijdt. Je zit hier met meerdere mensen in en je mag uitstappen wanneer je zelf wil. Je bent hiermee goedkoper uit dan met een taxi.

Weer
Het weer was een beetje wisselvallig, de eerste dagen was het best koud zo’n 10 graden en de laatste twee dagen was het wat warmer toen werd het bijna 20 graden. We hebben alle vijf de dagen mooi weer gehad zonder regen.

Uitgaan
We zijn uit geweest in Taksim, de winkelstraat Istiklal Cadessi is ’s nachts bijna net zo druk als overdag omdat er veel clubs en bars in de buurt zijn. We zijn in een aantal clubs geweest, maar het leukst vonden we het bij Kasette een hippe bar aan de Istiklal Cadessi. Ik hoorde van veel mensen dat Club Reina erg mooi is, maar daar zijn we uiteindelijk niet meer geweest omdat het best ver van ons hotel zat. Bij ons in Sultanahmet waren er vooral veel cafés waar je waterpijp kon roken. Het viel ons wel op dat alcohol best duur was, vooral in de supermarkt.

Zien en doen in Istanbul
• Blauwe Moskee
• Hagia Sophia
• Basilica Cisterne
• İstiklal Caddesi
• Hamdi Restaurant (top floor)
• Club Reina
• Aziatische deel van Istanbul
• Grand Bazaar
• Spice Bazaar
• Prinseneilanden
• Boottocht over Bosphorus

Wijken
• Taksim (uitgaan en winkelen)
• Sultanahmet (moskeeën)

19 aziatische deel istanbul

20 boottocht istanbul

Prinseneilanden
Op dit eiland vieren de rijke mensen uit Istanbul vakantie, het is ongeveer een uurtje met de boot. Op het eiland zagen we allemaal hele mooie huizen maar ze stonden wel bijna allemaal leeg. Je kunt je op het eiland met paard en wagen of met de fiets vervoeren. Er liepen ook paarden los over straat tussen de verlaten huizen.

21 prinseneilanden istanbul

22 prinseneilanden istanbul

23 prinseneilanden istanbul

24 prinseneilanden istanbul

25 prinseneilanden istanbul

Laura Saija

Hi, I'm Laura from Amsterdam. I currently live in Australia with my boyfriend for at least a year. Read all about my travels on glampacker.nl! x Laura