Roadtrip van Cairns naar Brisbane in 6 dagen

Road trip Cairns - Brisbane

Het is tijd om terug te gaan naar Nederland en om onze reis door Australië goed af te sluiten besloten we een laatste roadtrip te maken. De trip van Cairns naar Brisbane heeft een afstand van 1675 km, dit is aan een stuk door ongeveer 19 uur rijden. Onderweg wil je natuurlijk op wat plekjes stoppen dus je rijdt altijd meer kilometers. Dit was onze route ongeveer:

De road trip maakten we met de Chubby Campervan van Travellers Autobarn. Een camper is erg handig voor je trip door Australië, omdat je altijd makkelijk kunt overnachten op gratis of betaalde kampeerplaatsen. Het enige wat je hoeft te doen is je ‘huis’ parkeren!

Dag 1

We konden de camper om 10.00 uur ‘s ochtends ophalen in het centrum van Cairns. Omdat we daar even moesten wachten vertrokken we rond 11.00 uur ‘s ochtends richting de Millaa Millaa watervallen in Atherton Tablelands. Dit is ongeveer twee uur rijden van Cairns. Toen we rond een uur of 14.00 aankwamen bij Millaa Millaa hebben we daar even een frisse duik genomen. Vervolgens hebben we de vlakbij gelegen Ellinjaa en Mungalli watervallen bezocht. We wilden ergens rond Townsville eten en slapen. Dat was nog zo’n 300 km rijden van de watervallen dus rond 16.00 uur gingen we alweer op pad. In Townsville aten we fish and chips aan de boulevard en gingen we richting een gratis camping aan de rand van de stad. Dit was een truck stop die we gevonden hadden op Wikicamps en het was er vrij druk. Voor ons maakte het niet uit, want we wilden alleen de bus neerzetten om te slapen en de volgende ochtend vroeg verder te rijden.

Dag 2

We vertrokken rond 7.00 richting Airlie Beach, dit een een populaire badplaats ongeveer 300 km ten zuiden van Townsville. Onderweg stopten we in het kleine dorpje Ayr voor een broodje en een koffie, kochten we fruit bij een farm ergens langs de weg en bekeken we de kust bij het stadje Bowen. Rond 12.00 kwamen we aan in Airlie Beach. We sliepen in het Heart Hotel & Gallery Whitsundays, een prachtig 5-sterrenhotel in het centrum van Airlie Beach. Het hotel ligt tussen de hoofdstraat en het strand en ligt pal naast de lagoon. Helaas was de lagoon nog dicht vanwege orkaan Debbie die een paar maanden geleden veel schade had veroorzaakt in Airlie Beach. We hadden een relaxed dagje bij het strand en in het dorp. Airlie Beach is erg klein maar heeft veel leuke restaurantjes en barretjes, voornamelijk gericht op toerisme.

Airlie Beach

Dag 3

Op de derde dag zaten we weer rond 8.00 in de camper. We wilden in een keer doortrekken naar Bundaberg, een rit van bijna 800 km en meer dan acht uur rijden. Dit was een saaie autodag. We hadden geen zin om ergens te stoppen omdat we liever tijd wilden besteden in de Sunshine Coast regio. Onderweg stopten we in Mackay voor brunch en de supermarkt om eten te kopen voor de rest van de rit. Ook bekeken we onderweg we nog ergens een look out op een berg en reden we langs de scenic road in plaats van de snelweg. We stopten soms langs de weg om onze benen te strekken en te tanken, maar probeerden zo snel mogelijk door te rijden. Om een uur of 19.00 kwamen we aan in Bundaberg om daar een hapje te eten. Daarna hebben we de auto weer op een gratis backpacker kampeerplaats langs de weg geparkeerd om te slapen.

Dag 4

Vanaf Bundaberg was en nog drie en een half uur rijden naar Sunshine Coast. We stopten onderweg ergens om te lunchen en stopten bij de jetty van Hervey Bay. Onze volgende bestemming was Noosa. Dit is een mooie kustplaats in de Sunshine Coast regio. Toen we aankwamen beklommen we een berg voor een geweldig uitzicht over Noosa en daarna namen we een verfrissende duik in de zee. Het water was best koud omdat het winter is, maar het was buiten rond de 25 graden en de zon scheen volop dus het was heerlijk. Rond 17.00 vertrokken we richting Ross en Christina, vrienden van ons in de Sunshine Coast. Ze wonen op loopafstand van het strand dus we hadden gelijk een mooie zonsondergang op het strand te pakken. We hebben gezellig gegeten en zijn daarna gaan slapen.

Hervey Bay

Dag 5

In de ochtend was iedereen wakker rond 6.00 al wakker, ongeveer toen de zon opkwam. Het is heel normaal in Australië om vroeg te gaan slapen en vroeg op te staan als het licht wordt. Ross en Christina namen ons mee voor om te ontbijten bij een leuk tentje in de buurt van hun huis. Daarna gingen we met de hond naar het strand. In de middag had Ross een golf toernooitje met collega’s en wij gingen mee. Het was bij Headland Golf Club in Buderim, een prachtige golfbaan met uitzicht op zee. Het was leuk om een middagje mee te doen met de Australische lifestyle en om te golfen. Na het golfen dronken we nog wat met de collega’s van Ross en daarna gingen we weer naar zijn huis. ‘S avonds hadden ze een klein feestje georganiseerd met vrienden en familie in de tuin. Het was heel gezellig, Christina had lekkere hapjes gemaakt en ze hadden een kampvuur in de tuin.

Headland Golf Club, Buderim

Dag 6

We waren weer vroeg op om naar Brisbane te gaan. We reden eerst voorbij Brisbane om een nieuwe auto op te halen in Gold Coast. Bij Gold Coast heb je een lange kustlijn met een mooi strand en allemaal wolkenkrabbers. Na even op het strand gelopen te hebben, gingen we met de nieuwe auto richting Brisbane. De eerste bestemming was South Bank, hier is de  lagoon van Brisbane. Het was zaterdagmiddag en er was een food & wine festival bij South Bank. Ik was blij dat ik eindelijk in een miljoenenstad was met wat drukte om me heen. Ik had de drukte van een stad gemist, in West-Australië en het noorden waren alle stadjes namelijk erg klein en verlaten. Na een tijdje rondgelopen te hebben in South Bank zijn we naar de wijk New Farm gegaan. Hier heb je een heel mooi uitzicht over de brug en de wolkenkrabbers. In het New Farm Park kun je lekker relaxen met een mooi uitzicht. ‘S avonds hebben we gegeten bij de grote foodhal Eat Street Northshore in Brisbane. Het was een enorme loods met allemaal eten en muziek, de foodhallen in Amsterdam zijn er niks bij! We probeerden een paar aparte gerechten zoals een Japanse pizza en een Koreaanse wrap.

Brisbane

De laatste dagen hebben we nog in de Sunshine Coast gegeten tot we het vliegtuig naar Singapore namen. We weten dat we onderweg van Cairns naar Brisbane veel dingen hebben overgeslagen, zoals Whitsundays en Fraser Island. Het klinkt misschien vreemd maar na maanden reizen, hadden we wel een beetje genoeg van alle strandjes en wilden we graag naar de grote stad!

Laura Saija

Hi, I'm Laura from Amsterdam. I currently live in Australia with my boyfriend for at least a year. Read all about my travels on glampacker.nl! x Laura

1 Comment
  1. Wat een prachtige foto’s wat gaaf zeg, ik zag net je interview voorbij komen in mijn mail bij blogbrains! We hebben dezelfde drink en eet passie.. groene thee met cranberry en pizza! just love it! je hebt er een nieuwe abonnee bij.